تویوتا لندکروز بهتر است یا لکسوس LX؟!

هشت آپلود
در بازار رقابت خودروهای شاسی بلند لوکس، دو خودرویی که یکه تاز میدان هستند، تویوتا لندکروز و لکسوس هستند. لندکروز که از آن خودروهای قدیمی شرکت تویوتا است، سابقه طولانی در ایران دارد و برای چندین دهه به عنوان یک خودروی پر قدرت و آفرود تولید ژاپن در بین خریداران ایرانی دست به دست می‌شده است. جالب است بدانید که لندکروز در ابتدا در دهه 60 میلادی و برای نیروهای نظامی کشور ژاپن تولید شد. این خودرو در زمان 8 سال دفاع مقدس نیز به عنوان یک عنصر مهم در حمل و نقل جاده‌ای کشورمان فعال بود. در حال حاضر نیز به عنوان یک خودروی لوکس برای آفرود سواری و سفرهای هیجان‌انگیز به خصوص در بین نسل جوان، در کشورمان اهمیت بالایی دارد.

در مقابل خودروی لکسوس LX قرار دارد. این محصول که توسط شرکت لکسوس طراحی شده است، بر پایه پلتفرم لندکروزر ساخته شده است. هر چند که در طول بیش از دو دهه گذشته، آپدیت های مکرری را تجربه کرده است و به امکانات آن افزوده شده است. همچنین طراحی ظاهری آن نیز در نسل‌های بعدی تغییرات گسترده‌ای پیدا کرد تا آن که امروز یکی از پر ابهت‌ترین شاسی بلندهای دنیا را در چهره لکسوس LX مشاهده می‌کنیم. در ادامه قرار است با این دو شاسی بلند بیشتر آشنا شده و مقایسه‌ای تحلیلی بین این دو خودروی لوکس و جذاب ارائه کنیم. بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
مشخصات فنی
لندکروز دارای یک موتور 5.7 لیتری وی 8 است که می‌تواند 381 اسب بخار قدرت را در 5600 دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر گشتاور آن نیز برابر با 543 نیوتن متر در دور موتور 3600 دور بر دقیقه است. مصرف سوخت شهری آن نیز برابر با 21.7 لیتر و مصرف جاده‌ای آن برابر با 15.7 لیتر است.
اگر فکر می‌کنید که مصرف سوخت لندکروز بالا است، باید گفت هنوز با لکسوس آشنا نشده‌اید! لکسوس در داخل شهر به ازای هر 100 کیلومتر 23.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند و مصرف سوخت جاده‌ای آن نیز برابر با 16.6 لیتر است. موتور آن نیز دقیقاً مانند لندکروز حجمی برابر با 5.7 لیتر دارد و از نوع وی 8 است. گشتاور و توان تولیدی پیشرانه آن نیز با اندکی تفاوت مانند لندکروز است. بیشینه توان تولیدی آن برابر با 383 اسب بخار و گشتاور آن نیز 546 نیوتن متر است. هردوی این خودروها نیز از نوع شاسی بلند (SUV) هستند.
مدل خودرو لندکروز 2015 لکسوس LX
پیشرانه 6 سیلندر 8 سیلندر 32 سوپاپه
حجم موتور 5.7 لیتر 5.7 لیتر
حداکثر قدرت اسب بخار 381 اسب بخار 383 اسب بخار
حداکثر گشتاور نیوتن متر 543 نیوتن متر 546 نیوتن متر
جعبه دنده 5 دنده اتوماتیک شیفت لاک 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی 13.4 لیتر در 100 کیلومتر 16.8 لیتر در 100 کیلومتر
شتاب 0 تا 100 11 ثانیه 7.5 ثانیه
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت 200 کیلومتر بر ساعت 220 کیلومتر بر ساعت

طراحی داخلی و خارجی خودرو
هشت آپلود
لندکروز از نظر طراحی بدنه آپشن های متعددی را در اختیار خریداران قرار داده است. به عنوان مثال سپر جلویی آن در مدل فول آپشن از همه مدل‌ها بزرگ‌تر و پر ابهت‌تر است. در حالی که در مدل‌های دیگر سپر جلویی کوچکتری نصب شده است. چراغ‌های جلویی نیز تقریباً مستطیل شکل هستند و با حالت برجسته خود جلب توجه می‌کنند. البته این مورد در خصوص چراغ‌های عقبی نیز صدق می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که لندکروز بدنه‌ای پرحجم و جوان پسند دارد. داخل کابین آن نیز امکانات متعددی قرار داده شده است. داشبورد آن نسبتاً بزرگ است و توجه‌ها رو به سمت خودش جلب می‌کند. با این حال، آپشن هایی که روی داشبورد تعبیه شده‌اند، در حد خودروهای میان رده کره‌ای و چینی هستند و نمی‌توان انتظار امکانات بیشتری از آن داشت. دکمه‌های کنترلی روی فرمان و قابلیت پخش سی دی و MP3 ازجمله امکانات دیگر لندکروز هستند.
از نظر بدنه، تفاوت محسوسی بین لکسوس LX و لندکروز مشاهده نمی‌شود. هر چند که جلو پنجره لکسوس به شکلی خاص شبیه به یک X بزرگ طراحی شده تا نمای جلویی خودرو بر خلاف لندکروز، حالت خشمگین و درنده داشته باشد. چراغ‌های جلویی نیز به شکل متوازی الاضلاع (با کمی اغماض می‌توان گفت ذوزنقه!) طراحی شده‌اند که در نوع خود کم نظیرند. در خصوص طراحی داخلی آن باید گفت که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با ورود به داخل کابین لکسوس، محو صندلی‌های چرمی و استفاده از چوب در ساخت داشبورد و درها می‌شوید. اینجا جایی است که لکسوس پا را فراتر از لندکروز گذاشته و توانسته دل طرفداران خودروهای لوکس را به دست بیاورد.
یک صفحه نمایش جذاب روی داشبورد قرار گرفته که به 19 بلندگوی با کیفیت در داخل کابین متصل است. این سیستم صوتی به بلوتوث و پخش کننده دی وی دی نیز مجهز است. صفحه نویگیشن این سیستم نیز این امکان را فراهم می‌کند که به برخی از مهمترین وب سایت‌های دنیا متصل شوید.
جمع بندی
لکسوس قطعاً خودرویی لوکس‌تر و با امکانات‌تر است که البته قیمت آن نیز حدود 30 هزار دلار از لندکروز بالاتر است. با این حال، باوجود یک‌ دنده اضافه در گیربکس، عملکرد بهتری در سرعت‌های بالا از خود نشان می‌دهد و البته رانندگی با آن نرم‌تر است. خصوصاً آن که سروصدای کابین آن نسبت به لندکروز کمتر بوده و ضربه‌های کمتری به کابین آن وارد می‌شود. بنابراین با صرف هزینه بیشتر، می‌توانید جذاب‌ترین شاسی بلند موجود در ایران یعنی لکسوس را خریداری کنید!